Gyakori kérdéseitek


Kérdések és válaszok a logopédiai munkával, terápiákkal a Látogatás könyvekkel kapcsolatban.

Az alábbiakban azokra kérdésekre igyekszem, igyekszünk válaszolni a könyvek kiadójával együtt, amelyek felmerültek bennetek akár a könyvek, akár az óvodai foglalkozások, akár a logopédiai terápiák, vagy gyermeketek fejlődése kapcsán. Ha itt nem találtok választ, akkor szívesen válaszolunk a facebook oldalunkon üzenetben vagy itt az oldalon mailben.

Hogyan használjam az otthoni beszédindítás során a Látogatás a beszéd birodalmába könyveket?

Válasz / Bezár

Kicsi, két év körüli gyermek nem biztos, hogy pár percél hosszabb ideig leültethető bármilyen könyvhöz, de nem is feltétlenül kell. A könyv a beszédépítés, a grammatikai rendszer felépítésnek a módszertani útmutatója is számodra, ezért a könyvben található feladatokat az otthon található játékokkal is végezhetitek!
A könyv segítségével szakszerűen tudod vezetni az otthoni beszédépítő játékotokat! Lapról lapra haladjatok abban az ütemben ahogy tudtok, hiszen minden gyermeknek más és más a fejlődési üteme, az érési folyamata. Ezért célszerű ismételni is, vagy pár nap múlva visszatérni az adott feladathoz és újra próbálkozni. Lesz olyan feladat ami egyszerűbb, de lesz olyan, amelynél hosszabb ideig fogtok időzni. A szabad játék fontos, alapvető, ugyanakkor ha eredményt szeretnénk elérni, akkor a napi 5-10-15 perces beszédépítő, beszédindító, szókincsbővítő játékok a Látogatás a beszéd birodalmába könyvekből alapvetőek a sikerhez. Így tudjátok igazán eredményesen használni a könyveket és így tudjátok segíteni gyermeketek nyelvi fejlődését. Nem kell 45 perces 'foglalkozást' tartanod, elég a napi 5-10 perc, de rendszeresen, ez a siker kulcsa. Ingyenesen hozzáférhető videós segítséget is kaptok ehhez a Látogatás könyvek videócsatornáján.
3-4 éves gyermek esetében már hosszabb időre elővehető a könyv. A gyerekek szeretik a színes képeket, a vicces történeteket, játszva bővül a szókincsük és a könyv feladatai alapján szépen felépíthető a nyelvi rendszer. Külön 'tematikai füzet' egyéb 'kiegészítő füzet' nincs a könyvhöz, de nem is kell. A könyv éveken keresztül végig ott lesz veletek és segít Neked abban, hogy szakszerűen tudd otthon is biztosítani gyermeked, unokád fejlődését.



Miért nem évszak alapúak a könyvek? Itt nem az óvodai munkaterv szerint haladunk?

Válasz / Bezár

Pontosan! Egyik könyv sem évszak alapú, így akár nyár közepén is bátran bele lehet vágni! Évszakok vannak a könyvben természetesen, de nem az óvodai ütemterv a fontos, hanem az adott gyermek fejlődése. Nem az évszakokat kell figyelmbe venni, hanem a gyerekeket :).



Milyen időközönként vegyük elő a könyveket? Nincs sok időnk...

Válasz / Bezár

A rendszerességet a legjobb könyv sem fogja pótolni. Hiábavaló ha nem veszitek elő és ott áll a polcon. A Látogatás a beszéd birodalmába vagy a Pöttöm Park könyvekből érdemes 5-10 percet naponta rászánni a gyakorlásra, azaz a közös játékra. Ez jó mindkettőtöknek még hosszú munkaidő után is. Mert ez az idő soha nem jön vissza és soha nem is pótolja semmi ennek az időszaknak a lehetőségeit. Ezt közös játéknak tekintsük a gyermekkel, ne valamiféle 'órát' tartsunk, hanem "csak" játszunk vele. Nem szabad túlzó elvárásokat felállítani, ne stresszeljük se magunkat se gyermeket, hogy 'beszéljen végre'. Egyszerűen csak játszatok egy jót, ahogy a feladatok mutatják! Az idegrendszeri éréshez idő kell, így persze türelmedre is szükség van. A Látogatás a tudás birodalmába, Látogatás a vonalak birodalmába könyvek komplex iskola-előkészítő kiadványok. Egy 5-6 éves gyermek figyelmét már simán lekötik ezek a könyvek és játékos feladatok. SŐt! A könyvek azért olyanok, hogy 21.sz gyermekének a figyelmét is felkeltsék és feladatba helyezzék játékosan. A Látogatás könyvekkel észrevétlenül megy végbe a tanulási folyamat.
Mert az iskolai órák még nem rövidültek, tehát 45 percesek. Egy felkészületlenül, jó iskola-előkészítés nélkül iskolába ültetett gyermeknek valóban szenvedés lesz az isola, még akkor is ha az új NAT pár hetes előkészítő szakaszt előír. Kérdés, hogy a pár hét vajon elég lesz e gyermeknek a felkészülésre?
Idő. Abból van mindig a legkevesebb. De ha nem szánod rá a legértékesebbre, a gyermekedre azt az 5-10-20 percet, akkor később kell még sokkal többet. Az idő pedig pénz, így az elmaradások pótlása jóval költségesebb is lesz később, vagy egyszerűen nem lehetséges.



Honnan tudom, hogy mit kell csinálni?

Válasz / Bezár

A könyv(ek) a kérdésekkel, és a feladatok sorrendjével is vezet Titeket, de a nyelvi késés (megkésett beszédfejlődés) terápiában kevésbé jártas szakembereket is segíti a feladatok végrehajtásában. A gyerekek élvezik a feladatokat, hiszen színesek, érdekes a képek, lekötik a figyelmüket. Így a szülő, a logopédus szakember dolga sokkal könnyebb, ugyanakkor jobban fenntartható a gyermek érdeklődése is.
Mindegyik könyvünket a gyógypedagógai szemlélet jellemzi: ez a „biztonságos működés elve”: azon a szinten gyakoroljunk gyermekünkkel, ahol még biztonságosan mozog, amit tud, onnan építkezünk. Ezért nem célszerű előre rohanni, hiszen a bizonytalan alapokra nem lehet építkezni. Természetesen a könyvek végét is meg lehet nézni, beszélgethettek róla, de nem várhatjuk el egy 3 évestől, hogy az 5 évesek szintjén oldja meg a mondatalkotási feladatokat. Ekkor pl. utánozhatjátok a medve hangját és megnézhetitek, hogy miket lát Monti, a kismackó az erdőben.



Használjuk a Látogatás a beszéd birodalmába könyvet, könyveket - de nem haladunk...próbálkozunk, de nem megy...mi lehet az oka?

Válasz / Bezár

Beszédindító, nyelvi késő terápiákon mielőtt bármibe is kezdenénk,az első teendő hogy megkapjuk a gyermek hallásvizsgálatának eredményét. Ez a hallásvizsgálat audiológus szakember által végzett vizsgálat /tympanometria/. A beszédindító foglalkozás, nyelvi késés terápia ennek ismeretében kezdődik. Ezért ha még nem is jártok hivatalosan logopédiára, akkor is célszerű elvégezni ezt a hallásvizsgálatot! Ez lehetőséget ad a mielőbbi cselekvésre, másrészt a nyelvi késés terápia, az otthoni beszédépítés is a helyes útra terelődik. Szükség lehet fül-orr-gégész véleményére is, sok gyermeknél a megnagyobbodott orrmandula okoz hallási problémát. Persze lehet genetikai, pszichológiai oka is, hogy lassabban haladtok:
Lehet, hogy nem is tudjátok, hogy volt e nyelvi késő a családban, volt e esetleg diszlexiával küzdő felmenőtök. Sokszor a kistestvér érkezése okoz pszichés gátlást a gyermeknek vagy a két, sőt manapság a többnyelvű környezet. Ekkor gyermekpszichológus kolléga közreműködésére is szükség lehet, illetve kétnyelvűség esetén az otthoni magyar nyelvű beszéd, magyar nyelvi környezettel tudtok segíteni gyermeketeknek. Ez utóbbi azért is fontos, mert ha kisgyermekkorban nem tanulja meg az anyanyelvét, akkor később már sokkal nehezebb az elsajátítás.



Miért fontos a beszédfejlesztés? Einstein is későn kezdett beszélni! Ismerős is azt tanácsolta, hogy ráér még. Kinövi.

Válasz / Bezár

Az is lehet, hogy gyermekünk valóban rendelkezik Einstein-i zsenialitással és megvárhatjuk míg ez kiderül. De közben haladnak az évek és könnyen kerülhetünk a kezeletlen nyelvi késés csapdájába.
Az viszont tudományos vizsgálatokon alapuló tény: az a gyermek, akinek megkésett beszédfejlődését nem kezelik (kezeletlen nyelvi késő gyermekek), rosszabb teljesítményre lesz képes az iskolában, aztán ez később magatartási és emocionális zavarokhoz is vezethet, amely az egész későbbi életét, pályáját, kilátásait negatívan befolyásolja.
A korai életszakaszban az elmaradások jó eséllyel javíthatók. Tizenévesen erre kevés az esély, nagy küzdelmet kell vívnia mind a gyermeknek, mind a szülőnek. A nyelvi késés szűrése, terápiája, kezelése a legfontosabb az óvodai logopédiai munkában. Ez annyira fontos terület, hogy 2017 szeptemberétől törvényileg kötelező a szűrés!

A magam praxisában is számtalan esetet láttam, ahol a szülő nem igényelte a nyelvi késés terápiát, a logopédiai ellátást és láttam mindezek következményeit. Ahogy annak is, amikor a súlyosan nyelvi késő, 'diszes" gyermekek mára több nyelven beszélnek és kezdik egyetemi tanulmányaikat.
A későbbi sikerek alapjai gyermekkorban vannak lerakva: nevelésükben, oktatásukban, szeretetükben. A Látogatás könyvsorozat azért született, hogy minden szülő otthon is szakszerűen tudja támogatni gyermeke fejlődését.

És nem, nem növi ki sem nyelvi késést /megkésett beszéd/, sem a dadogást, sem a diszlexiát, stb.



Autista gyermekeknek segítség adnak a Látogatás a beszéd birodalmába vagy Pöttöm Park könyvek?

Válasz / Bezár

Noha nem specifikusan nekik íródott, magam sem vagyok auti specifikus szakember, de a szülők és a kollégák visszajelzéseiből tudom, hogy sikerrel használják a könyveket autista gyermekek kommunikáció-fejlesztésénél is. A Szókártyák pedig egyedülálló tartozékai könyveknek, így elképesztően változatos beszédfejlesztő foglalkozások valósíthatóak meg a segítségével. Természetesen szakemberrel való konzultáció ebben az esetben megkerülhetetlen.



Honnan tudom, sejthetem, hogy gyermekem nyelvi késő?

Válasz / Bezár

18 hónapos korában néhány szó jelenik meg a szókincsében (vagy az sem), a nyelvi fejlődése zavart, nem szokványos. A gyermek gyakran nem érdeklődik a beszéd iránt, nem rendelkezik a minimális 50 szóval. Szókincse szegényes, a grammatikai rendszerek kiépülése nem kezdődött meg, általában a mozgásfejlődés is elmaradást mutat, sokszor csak és kizárólag mutogatással akarja megértetni magát. Erről többet itt olvashattok.



Az én gyermekem nagyon is jól beszél, be nem áll a szája. Miért kellene neki beszédfejlesztő könyv?

Válasz / Bezár

Bár a Látogatás a beszéd birodalmába és a Pöttöm Park könyvek elsősorban beszédfejlesztő, beszédindító és anyanyelvi fejlesztő kiadványok, ugyanakkor részképesség-fejlesztést, általános ismereteket is tartalmaznak bőségesen. Ez azt jelenti, hogy a könyvek segítségével szórakoztató, a gyermekek képességeit, készségeit fejlesztő játékokat tudtok játszani. Ez nemcsak gyermeketek nyelvi fejlődésére lesz hatással, hanem általános ismeretei is gazdagodnak, személyisége, képességei fejlődnek, a gondolkodási folyamatai magasabb szintre kerülnek. Mindezt teljeskörűen kapjátok a könyvekkel összeszedetten, hitelesen. Ez azt jelenti, hogy nem kell bizonytalan eredetű, sokszor rossz minőségű innen-onnan letöltött lapocskákat használnod, hanem a Látogatás könyvekkel megkapsz mindent olyan szerkesztésben, amely gyermeked fejlődésének leginkább megfelel.
Ebben az életkorban 'érik' leginkább az idegrendszer, sző új hálókat, így aki azt szeretné, hogy, 'okos' legyen a gyermeke, azt nem az iskolai tanulásban kell majd elkezdeni, hanem azokkal a fejlődési alapokkal, amelyeket most tudsz megadni a Látogatás könyvekkel.



Járunk már TSMT-re, az szerintem sokkal többet segít. Minek egyálatlán beszédfejlesztésre könyv?

Válasz / Bezár

A mozgás minden kisgyermek idegrendszeri fejlődésének alapvető velejárója, hiszen a mozgás és beszéd kéz a kézben járnak! Ugyanakkor csak a mozgásfejlesztés önmagában nem mindig elég, meg kell támogatni a beszéd indulását, fejlődését is. Irreális elvárás csak magától a mozgástól pl. a nyelvi rendszer kiépülését várni. A Látogatás a beszéd birodalmába könyvek azért készültek, hogy bárhol, bármikor ott legyen nálatok és napi 5-10 percben játszatok egy kis beszédfejlesztést! :)
De ne felejtkezzetek meg a mondókázásról, ritmizálásról! Még az sem baj ha azonnal semmit nem mond gyermeketek, ettől még a passzív szókincse épül! Nyelvi rendszert csak szókincsre tudunk építeni, ehhez pedig alapvető, hogy legyen szókincs, az első állomás ehhez a passzív szókincs megléte.
A könyvben tanult szavakat, gyakorlatokat igyekezd beépíteni a mindennapokba: pl. mondd, hogy mit csináltok, a közös tevékenységeitekek kísérd beszéddel! Bizony, ilyenkor nekünk is lehet, hogy sokat kell beszélnünk :).
Tehát van olyan kisgyermek, akinél -talán-elég a mozgásfejlesztés, de van olyan,akinél nem, hiszen minden gyermek más és más. A lelkiismeretes mozgásfejlesztő szakemberek, a mozgásfejlesztő stúdiók elsőszámú segítsége a Pöttöm Park és Látogatás a beszéd birodalmába sorozat, így természetesen Nektek is az.



Mozgásfejlesztés (TSMT, Ayres terápia, stb.) mellé szükségesek a Látogatás a beszéd birodalmába könyvek vagy a Pöttöm Park sorozat?

Válasz / Bezár

A mozgás és az idegrendszeri érés kéz a kézben járnak, a mozgás a gyermekek beszédfejlődésének az alapja.
A mozgásfejlesztéssel foglalkozó szakemberek ismerik és ajánlják is a Látogatás könyveket és a Pöttöm park könyveket.
A beszéd két lábon áll: mozgás és nyelvi fejlődés, a sikerhez mindekttőre szükség van, egyik sincs meg a másik nélkül!
A korai felismerés - és a szülők részéről az elfogás, hogy mielőbb tudjanak segíteni gyermeküknek - létfontosságú és kihatással lesz a gyermek egész későbbi életére! Tizenéves korban már jóval nehezebb az eredmények elérése, sokkal több áldozatot kell hoznia gyermeknek, szülőknek egyaránt. Érvényes az időre, anyagiakra, a nehezebben jövő eredményekre. Ez az ember idegrendszeri fejlődésének fázisai miatt van így. /Olyan van, hogy korai fejlesztés, de nincs hogy késői/
Ezért igen, ajánlottak a Látogatás a beszéd birodalmába könyvek a mozgásfejlesztő terápiás foglalkozások mellé.



Az óvodában foglalkozik gyermekemmel logopédus. Talán még ezt a könyvet is használja. Miért kellene megvennünk?

Válasz / Bezár

A rendszeres fejlesztés és a szülői támogatás elengedhetetlen az eredmények eléréséhez. A szakember és a szülő közötti partneri viszonynak a bizalmon kell alapulnia. Az óvodákban heti 1-2 alkalom az amikor logopédiai foglalkozáson vesz részt a gyermek, akkor is több gyermekkel együtt, csoportban. Minden gyermek más és más feladatot kap fejlettségi, fejlődési szintjétől függően, de pl. a nyelvi késés terápia aktívan igényli a szülői közreműködést, a napi 5-10-15 perces gyakorlásra szükség van. Ehhez pedig szükséges a könyv, a könyvek. Az oldalak végig színesek (a fénymásolatokon nem...), így szívesen veszi elő minden gyermek, nem probléma, nem valami rossz feladatot jelent a gyakorlás, hanem játékot, élményt.
A gyerekek büszkék a saját könyvükre, sőt, büszkék arra, hogy feladatot oldalnak meg, mint anya vagy apa.
A 0-7 éves kor közötti életszakasz soha nem tér vissza, és soha vissza nem térő alkalom is: az idegrendszeri érés ekkor a legintenzívebb, ilyenkor lehet a hátrányokat behozni, ilyenkor lehet célzott fejlesztéssel segíteni gyermeked fejlődését. Ebben az időszakban elért eredményeknek vagy az elmulasztott lehetőségeknek később maradandó kihatása lehet gyermeked egész életére.
Fontos, hogy logopédiai kórképnek megfelelően időben elkezdődjön a terápiás foglalkozás, vagy a szakember által irányított tanácsadás, hogy elkerülhető legyen a másodlagos pszichés tünetek megjelenése, ehhez pedig nagyszerű, szakszerű és szórakoztató segítséget kapsz a Látogatás könyvekkel, akár nyelvi késés, akár diszlexia prevencióról, akár artikulációs gyakorlatokról legyen szó.



A kék, a lila könyvre és a Szókártyákra is mind szükségem van?

Válasz / Bezár

A Látogatás a beszéd birodalmába a beszédindítás, beszédfejlesztés, a nyelvi rendszer kiépítésének a törzsanyagát tartalmazza. A nyelv egy nagy rendszer, így ide a csak legfontosabb dolgok kerültek, hiszen így is 152 oldalas a könyv és kisgyerekek használják, nehéz könyvet el sem bírták volna. A lila - a 2- es kiadvány - pedig teljesebbé teszi a kék könyvet. Mivel a két könyv egyszerre nagy terjedelmű lenne, ezért sem volt célszerű egybe kötni őket. A könyvek együttes alkalmazásával tudsz komplex segítséget adni gyermekednek a beszédfejlesztésben. A Szókártyákat sokoldalúan szakemberek tudják teljesen kihasználni, de természetesen otthon is hasznos lehet a közös beszédindító játékok során. Mivel több évig használjátok a könyveket, sokszor előveszitek, így nem keverendő össze 15 -20 lapos mese vagy fejlesztő füzetecskékkel.
Így ajánlott, de meg is éri a két beszédfejlesztő könyvet együtt megvenni vagy akár Beszédfejlesztő Szupercsomagot. Hosszú évekig szolgálnak majd.



Az Én is tudok beszélni -t és a Látogatás a beszéd birodalmába könyvet használhatjuk egyszerre? Nekünk a logopédusunk az Én is tudok beszélni -t ajánlotta. Most akkor melyik könyv kell?

Válasz / Bezár

Mindkét könyv a nyelvi késés - régi nevén megkésett beszédfejlődés - logopédiai terápiás könyve.
Az Én is tudok beszélni úttörő volt jónéhány évtizeddel ezelőtt, egyedülálló segítséget jelentett az anyanyelvi és beszédfejlesztésben. Dr. Juhász Ágnes és Bittera Tiborné által jegyeztt könyv nagyon sok kisgyermek beszédfejlődését segítette. Magam is sokat használtam a terápiák során.
Azonban már azok a gyermekek is lassan nagymamák, akik ebből a könyvből gyakoroltak. Az évtizedek alatt sok változás történt: egyrészt a környezetünk, így a nyelv is változott, másrészt olyan könyvre van szükség, amelyben a szülő is azonnal használható segítséget kap. Akkor is amikor a logopédus csak heti 1x vagy még ritkábban tud a gyermekkel foglalkozni. Ezért született a Látogatás a beszéd birodalmába sorozat.
És van amikor egyáltalán nincs lehetőség logopédus bevonására. A kollégák hatalmas leterheltség alatt dolgoznak, a Covid-helyzet, a karantén, az óvodai lezárások csak erősítették azt, hogy sajnos az állami finanszírozás keretein belül nem mindenütt adott a lehetőség minden gyermek legjobb színvonalú ellátására.
Eredményt felmutatni, elérni akkor lehet, ha olyan eszközöket használunk, amely alkalmas arra, hogy szülő, kolléga és gyermek is eredményesen tudjon dolgozni, haladni. A mai kor gyermekei teljesen más ingerekhez szoktak, más a vizuális igényük, mint nekünk volt annak idején. A Látogatás a beszéd birodalmába, de Pöttöm Park könyvek is modern képi világot használnak azért, hogy a gyermek elővegye a könyvet, a terápia vagy foglalkozás sikeres legyen. A lényeg pedig ez. A könyvek szerkezete - a magyar nyelvi rendszer szerkezetéből adódóan - hasonló, ugyanakkor a Látogatás a beszéd birodalmába könyvek önálló gyakorlásra adnak lehetőséget, külön tematikai kiskönyv nem szükséges hozzá, megkönnyítik mind a szakember, mind a szülő, mind a gyermek munkáját.
Tehát elvileg csak az egyik könyvre van szükség, vagy az Én is tudok beszélni -re vagy a Látogatás a beszéd birodalmába könyvekre. Természetesen semmiféle károsodás nem éri a gyermeket ha mindegyik könyv megvan és fellapozzátok, használjátok :) A gyakorlat áltaklában nem indokolja mindkét könyv beszerzését.



Gyermekem 3 éves és nem szépen mondja a különböző hangokat, 'pösze'. Neki segítség lehet a Látogatás a beszéd birodalmába könyv(ek)?

Válasz / Bezár

Artikulációs hibákat nem javítunk 4.5-5 éves korig! Ekkor élettani beszédhibáról beszélünk a korai életszakaszban. Örüljünk, ha gyermek kommunikál, beszél!
A Látogatás a beszéd birodalmába hasznosak ugyan minden kisgyermeknek, de nem a hanghibák javítására! A szép kiejtés gyakorlásához/R,L és S-ZS-CS hangok/, automatizáláshoz a Látogatás a hangok birodalmába könyvek lesznek segítségetekre. De csak akkor, ha a logopédusotok már kialakította az adott hangot!



Könyvből otthon is meg tudom csinálni pl. a 'R' hangot gyermekemnek?

Válasz / Bezár

Sajnos nem. A hangot vagy hangokat logopédus tudja kialakítani. Az adott hang képzésének elsajátítása egy folyamat. Mivel minden gyermek más és más, ezért ez az időszak lehet hosszabb, de rövidebb is. A már 'megcsinált' hangot pedig gyakorlással, automatizálássl kell megerősíteni, hogy a beszédben is jól sikerüljön a kiejtésük. Erre az óvodai ellátásban nagyon ritkán van már idő, ezért lesz segítségetekre a Látogatás a hangok birodalmába sorozat.



Miért a Látogatás a hangok birodalmába könyvet használjuk? Valamivel olcsóbb fekete-fehér gyakorló füzetek is vannak.

Válasz / Bezár

Ahogy az összes Látogatás könyv, ez is végig színes, gazdagon illusztrált. A 'mai' gyerekeket rengeteg vizuális inger éri, nagyságrendekkel több, mint minket akár 20 vagy 40 éve. Őket nem vagy igen nehéz feladat lekötni fekete/fehér, sokszor nagyon ronda, ingerszegény füzetekkel. Ez nagyban befolyásolja a terápia hosszát, sikerességét, az otthoni gyakorláshoz való hozzáállást. Mi felnőttek sem szeretünk fekete/fehér újságokból, magazonokból olvasni, ezért azok színesek is. Így miért várnád el gyermekedtől, hogy lelkesen gyakoroljon fekete-fehér füzetekből?
A Látogatás a hangok birodalmába valódi hangfejlesztő, a szép kiejtést szórakoztatóan gyakoroltató élménytár, így élményszámba megy minden gyakorlás illetve a terápiás folyamat!



Miért kell iskola-előkészítő könyv? Majd az iskolába megtanul mindent. Minket sem készítettek fel az iskolára...

Válasz / Bezár

Igaz, de a környezetünk is más volt. Mások voltak a kihívások, más inegerek értek minket 20-30-40éve, mint a mai kor gyermekét. Sőt, akár 10 évet is mondhatunk, mert a világ változása sokkal gyorsabb, mint ahogy az oktatás ehehz alaklmazkodni tud.
Sok európai országban hivatalos az iskola-előkészítés, hiszen ez egy hatalmas változás a gyermekeknek az óvoda után! A siker minden esetben a felkészüléstől függ, itthon sincs ez másképp.
Pl. az első osztályt kezdő 25-35 kisgyermek, - köztük a Te gyermekeddel, unokáddal - különböző szinten fog nekivágni az iskolának. Már a rajtnál el fog dőlni ki fogja szeretni az iskolát és ki nem. Kinek jelent majd jó dolgokat az iskola, a sikert és 'jó tanuló' lesz és kinek jelenti majd a szorongás birodalmát. Sajnos valóban nem mindegy milyen az a felhatópálya az iskolába,, milyen minőségű volt az óvodai felkészítés...
Szülőként pedig hiába szeretnéd, hogy jó tanuló legyen gyermeked, amikor még negyedikben is küzdelmet vívtok olvasással, írással, figyelemmel. Értelemszerűen mindez a tanulástól veszi el az időt, ha gyermeked nem tud odafigyelni az órán /hiszen pont az adott küzdelmet vívja valamelyik képesség terén/ , ennek a következménye a rossz osztályzat. Aztán a végén már ő maga is reményvesztetten áll nyolcadik környékén veled együtt.
Van olyan hely az országban, ahol gombamód szaporodnak az iskola-előkészítők, fejlesztőházak, tényleg csak a pénztárca szab határt annak, hogy iskolába készülő gyermeked hová vidd. Van ahol viszont 50 km-es körzetben sincs semmi.Az iskolára felkészítést elvileg az óvodának kellene végrehajtania. Ez nem mindig sikerül, mostanában inkább nem. A Látogatás tudás birodalmába és Vonalak birodalmába könyvekkel viszont szülőként Te tudod a legjobb felkészítést adni leendő iskolásodnak.

Ne feledd: az iskolára való felkészülés nem a füzetek, vonalzók, ceruzák bevásárlásával kezdődik, hanem azzal, hogy a gyermeked képességei életkori szinten legyenek iskolába lépésre!

Ezt pedig teljeskörűen a Látogatás a tudás birodalmába és Látogatás a vonalak birodalmába könyvekkel tudjátok megadni. De ezzel magad is felkészülsz: sokkal könnyebb lesz Nektek nemcsak elsőben, de később is.
A Látogatás a tudás birodalmába nem tanít betűket és nem tanít iskolai módon számokat. Ugyanakkor végighaladva a könyv játékos, néha vicces feladatain, olyan ismeretekkel, készségekkel lesz gazdagabb gyermeked, amellyel könnyű és bizonyíthatóan sikeres az iskolakezdés. A gyermekek élvezik, ahogy egyre bonyolultabb feladatokat tudnak megoldani, észrevétlenül haladnak végig a tudás birodalmába vezető úton. A feladatok gyakorlása során a gyermeked önbizalmat szerez, és megtanulja, hogy saját erőforrásaival, képességeivel miként képes a feladatok megoldására.



A Látogatás tudás birodalmába miként használható diszlexia prevencióra?

Válasz / Bezár

Nyelvi késő gyermekek fokozottan diszlexia veszélyeztetettek. A Látogatás a beszéd birodalmába könyvek folytatásaként, a maradványtünetek felszámolására tudjátok használni a Látogatás a tudás birodalmába diszlexia prevenciós könyvet. A könyv a jól bevált Meixner módszeren alapszik, így a diszlexia prevenciós terápiák igazoltan eredményes, otthon is használható fejlesztő könyve.



A Látogatás tudás birodalmába könyvekkel miként haladjunk?

Válasz / Bezár

Akárcsak a Látogatás a beszéd birodalmába könyvvel, itt is lapról lapra célszerű haladni, egymásra épülnek a feladatok. Itt is lesznek olyan feladatok, amelyek egyszerűbbek, de lesznek olyanok, amelyek jobban serkenti a gondolkodást, élesítik a logikát. Mindeközben gyermekednek nő a koncentráló képessége, figyelme, munkamemóriája pedig - ez alapvető a tanulási képességeghez - fejlődik.



Mindkét könyvre, a Látogatás a tudás birodalmába 1-re és a Kalandpark-ra is szükségünk van?

Válasz / Bezár

Ha iskola előtt csak egy könyvet tudsz megvenni, akkor a Látogatás a tudás birodalmába 1 legyen az. Ebben benne vannak azok az alapvető dolgok amelyek szükségesek a felkészült iskolakezdéshez. Ha pedig megszerettétek - nincs olyan gyerek aki ne szerette volna a "baglyos" könyvet - akkor irány a KALANDPARK! Ez a könyv, mint a neve is mutatja, a kalandról, a felfedezésről szól. De mindeközben a célt sem tévesztjük szem elöl: ebben a kötetben már mesék és versek is vannak, köztük Bartos Erikától, támogatva, fejlesztve a beszédértést, hallási figyelem fejlesztését és jópár remek böngészős feladat is vár rátok! A tartalom, a színes, korszerű képanyagú oldalak, a kivitelezés, mindez azt a célt szolgálja, hogy fenntartsa gyermeked figyelmét a játékos feladatok megoldása során. A figyelem fenntartása, a feladatra való koncentráció nem magától értetődő, azt a gyermeknek meg kell tanulnia, hiszen az óvoda után az iskolában bizony figyelni kell. A Látogatás a tudás birodalmába 1-2 könyvekkel mindezeket remekül tudjátok gyakorolni, fáradtságtól mentesen.



A grafomotoros fejlesztő könyv,a Látogatás a vonalak birodalmába ajánlott a Látogatás a tudás birodalmába könyvek mellé? Szükségem van a Tudástár Szupercsomagra?

Válasz / Bezár

A három könyv komplexen adja meg nektek a valódi, eredményes iskola-előkészítést! Az első 'baglyos' könyvben a kognitív feladatok hangsúlyosak, minimális grafomotoros fejlesztéssel. A Kalandpark a beszédértést, nyelvi fejlesztést segíti versekkel, mesékkel miközben szórakoztató feladatokon keresztül fejlődik a logika, számolási készség, vizuális és auditív emlékezet, munkamemória.

Az írás előkészítése ugyanolyan fontos(vagy talán még fontosabb is), mint az olvasás. Nehéz lesz úgy az iskolában a betűk írását gyakorolni, a sorközt tartani, hogy még a helyes ceruzafogás is kihívást, hatalmas feladatot jelent a gyermekednek.
A Látogatás a vonalak birodalmával egy Európában is egyedülálló, valódi finommtorika-grafomotorika, írás-előkészítő fejlesztő könyvet kaptok kézhez. A könyv szakszerűen harmonizálva fejleszti a finommotoros ,grafomotoros képességeket! De mindezt persze szórakoztatóan, felszabadultan, hogy gyermeked figyelmét felkeltse, fenntartsa, és még nekünk, felnőtteknek is kínál vidám perceket ez a Látogatás könyv is!
A könyv komplexen tartalmazza mindazt a grafomotoros képességfejlesztő eszköztárat, amelyre szükségetek lesz a suliban. Ez a grafomotoros iskola-előkészítő Látogatás könyv is Meixner-i alapokra épül.
A grafomotoros fejlesztés eredménye hatalmas ugrás a gyermekednek! Tudományos tény: Nemcsak a szép írásképre, a sorközök tartására lesz hatással! A téri tájékozódásban, matematikában is sokkal jobban teljesítettek azok a gyermekek, akinek a fejlődését grafomotoros gyakorlás segítette.



Személyes konzultációra van lehetőség?

Válasz / Bezár

Sajnos nálam - szűkös lehetőségeimből adódóan - csak korlátozottan volt lehetőség, most a covid helyzet miatt egyáltalán nem. A helyi pedagógiai szakszolgálatokban felkészült kollégák dolgoznak, a logopédusoktól, gyógypedagógusoktól (aki még páylán van...) szakszerű segítséget kaphattok. A könyvek azért készültek, hogy akkor is, ott is szakszerűen tudd segíteni gyermeked, ahol a szakemberek elérése nehéz feladat.
A könyvek eszközül szolgálnak a logopédiai tanácsadás,de az online logopédiai terápiák folyamán. Ekkor a szakember megmutatja, hogy mit gyakoroljatok otthon, melyik könyv szükséges hozzá. Az utat meg tudja mutatni a szakember, valódi segítséget kaphattok a Látogatás könyvekkel, de a gyermekkel együtt kell bejárnotok, csak ekkor jönnek az eredmények.
Ez sokszor nehéz, fárasztó, türelmet igénylő, de reméljük, a gyermeked iránti szeretet erőt ad hozzá.



A papír könyvön kívül miért nincs e-book formájában Látogatás könyv? Kényelmesebb, könnyebb lenne vinni akár nyaralásra, mint a könyvet, hiszen a tabletről, telefonról hozzáférhető lenne így.

Válasz / Bezár

Két ok miatt nincs e-book vagy más digitális formátum jelenleg:
Az első az, hogy jelenleg nincs kapaciátusunk ilyen digitális tartalom előállítására. 2020 tavaszán, a járványhelyzet kapcsán bebizonyosodott, hogy az analóg tartalom(könyv) beszkennelve, képként vagy pdf -ként elküldve, visszaszkennelve egyáltalán nem válik digitálissá, nem is úgy működik, ahogy remélte szakember, szülő. Egyszerű pdf-et könnyű lenne gyártani nekünk is, de használni már nehezebben tudnátok képernyő előtt, főleg egy grafomotoros, vonalvezetős Látogatás a vonalak birodalmába könyvet.
A frontális iskolai online oktatás, ahol az 'anyagot le kell adni', az órát meg kellett tartani, ott többé-kevésbé, sok szülői és pedagógus munkával működhetett.
És az eredményt is tudjuk: sokszor a szülő oldotta meg afeladaot, este 11-kor még gyaorsan énekórai videót kellett a gyerekkel felvenni, mert reggelre le kellett adni a tanár néninek...ez nem digitális, jó színvonalú oktatás, hanem csak egy pipa az adminisztrációban.
A gyermeked valódi tanulását, fejlődését nem oldotta meg.
Ha megoldotta volna -akár az oviban - akkor most elsősök, másodikosok egészen máshol tartanának...

Wordwall és társai....
Az online gyorsan összeszerkeszthető, főleg iskolásoknak szóló játékok pedig nem egy komplex rendszert képeznek. Szórakozásra jók, iskolai egy-egy órai foglalkozásra alkalmasak lehetnek, de óvodai, logopédia komplex, jó színvonalú fejlődést adó foglalkozásokra alkalmatlan szerintem vagy csak rengeteg munkával lehetne azzá tenni. De ilyen komplex, a könyvekkel valóban verszenyre kelő digitális formát még nem láttunk. Németországban nem volt digitális/online logopédia az óvodásoknak karantén, a nagy zárások idején. nem véletlenül. Mert nem lehetett jól csinálni.
Egy - egy feladat megoldása nem jeleni azt, hogy az adott részképességet, terület fejlesztése megtörtént. Ehhez hatalmas mennyiségű, komplex anyagokat kellene digitális formába önteni. Ez nagy állami szervezeteknek se megy, így nekünk sem egyszerű ha jót szeretnénk adni.

Azonban az összes Látogatás könyv használható a digitális távoktatás kapcsán: szülő a gyermekével és a szakember ugyanabból a könyvből dolgozik, mindenki a maga otthonában. A fejlesztőpedagógus, óvodapedagógus, logopédus minden gyermeket differenciáltan tud ellátni a könyvek segítségével, mindenkivel külön-külön konzultálva, megbeszélve, hogy mi a feladat, így a szülők képesek gyermekükkel, amolyan félig digitális "home training" formájában gyakorlatokat végezni.

Véleményünk szerint a tartalmat az adott digitális platformhoz kell szabni, a gyermek fejlődését kell szolgálnia. Ezt a Látogatás a hangok birodalmába kömyvekben meg is tettük. Mindegyik könyv három okoseszközön ingyen hozzáférhető játékot tartalmaz, azaz a könyv árán kívül nem kell az applikációért fizetni, annyiszor használjátok, ahányszor csak szeretnétek.

A másik ok: sok cikket találtok a neten több helyen, hogy miért káros kisgyermekeknél az okostelefonok, tabletek használata. Akkor miért vinnénk ebbe az irányba őket és szüleiket is? Az új generáció úgyis sokkal többet fogja bámulni a képernyőt, mint mi egész életükben, ezért felesleges a kicsiket a tablet elé ültetni, különösen a beszédindító foglalkozásokon, játékokon. Ezért nem is kedvencünk a mesetablet: azt a kapcsolatot nem teremti meg, amely szülő és gyermek között varázslatosan bensőségessé, bizalmassá lesz a meseolvasás által. A gyermeknek anya/apa hangjára - figyelmére - van szüksége, nem egy eszközére.
Természetesen nem tartjuk burokban a gyerekeket mi sem :) Nagyobb gyerekeket nem lehet, nem is kell eltiltani a digitális kütyüktől. Akkor viszont éljünk vele jól! Első lépésként a Hangok birodalma lapjait kelthetitek életre digitálisan és reméljük, hogy lesz még folytatás is, igyekszünk ahogy lehetőségeink engedik.



Köszönetnyilvánítás: köszönjük mindazon kollégák, szülők bizalmát, akik ajánlásaikkal, eredeti színes 'Látogatás könyvek' megvásárlásásával segítik, hogy a könyvsorozat fennmaradjon.